Accident rutier cu victime – ce pateste vinovatul?

In primul rand trebuie stabilit numarul de zile de ingrijiri medicale pe care vi-l mentioneaza IML – Institutul de Medicina Legala in CML (Certificatul medico-legal). Acest numar de zile de ingrijiri medicale insa NU trebuie confundat cu numarul de zile de spitalizare! Zilele de spitalizare sunt cele pe care victima le petrece in spital, efectiv, dar zilele de ingrijiri sunt mai multe decat cele de spitalizare. Si este si logic: poti fi externat daca te afli in afara oricarui pericol in privinta piciorului fracturat in accidentul auto, dar este nevoie sa stai imobilizat la pat acasa inca 35 de zile, de exemplu.

De ce este asa de important totusi numarul de zile de ingrijiri medicale din CML in situatia unui accident auto cu vatamari corporale? Din doua motive:

  1. Sub aspectul cuantumului despagubirilor: cu cat numarul de zile de ingrijiri medicale este mai mare, cu atat suma primita ca despagubire de catre victima este mai mare. Ghidul ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara recomanda ca suma minima de despagubire per ziua de ingrijiri 344 lei. In practica, in functie de firma de asigurari RCA, suma oferita pe cale amiabila ajunge pana la circa 650 – 700 lei pe ziua de ingrijiri, iar pe instanta pana la sume de 1200 lei pe zi de ingrijiri medicale.
  2. Sub aspectul evolutiei cercetarii penale a soferului vinovat: daca in urma certificatului sau certificatelor medico-legal (daca apar mai multe complicatii, interventii chirurgicale, etc.) rezulta un total de mai mult de 90 de zile de ingrijiri medicale, atunci fapta soferului devine infractiune si dosarului i se intocmeste rechizitoriu de trimitere in judecata pentru ca vinovatul sa fie judecat pentru infractiunea de vatamare corporala din culpa. Insa daca din CML nu rezulta mai mult de 90 de zile de ingrijiri medicale, atunci procurorul va emite o ordonanta de clasare si faptuitorul nu va raspunde penal, deci va fi scos de sub urmarirea penala.

Sub aspect civil, desigur, va raspunde firma de asigurari RCA a soferului vinovat, daca nu exista cauze de excludere a raspunderii. (vezi cauze de limitare a raspunderii RCA)